Perinteisesti apteekissa asiakkaita ja kiireitä on riittänyt. Nopean palvelun tarjoaminen on ollut pitkään tekemisen fokuksessa, eikä uusasiakashankintaan ole tarvinnut ajatuksia laittaa.
Tulevaisuudessa verkkoasioinnin yleistyminen saattaa pistää miettimään, että mitenkäs se asiakas saadaan kivijalkaan. Monissa apteekeissa myös pandemia-aika on muuttanut tilanteita. Asiakkaat asioivat ehkä harvemmin ja henkilöstön tekeminen on rutistettu pleksien takaa entistä nopeampaan minimisuoritukseen.
Väistämättä myös reseptilääkkeiden ohentuneet katteet ja itsehoitolääkkeiden alkavat alennusmyynnit pistävät pohtimaan, että mistä kirnuaisi lisää sitä voita leivän päälle.
Mitäpä jos pienikatteista reseptilääkettä ostava asiakas ostaisi hammastahnan ja magnesiumin apteekistanne, eikä siitä naapurin marketista? Ei pitäisi olla mahdottomuus, sillä potentiaalia kyllä löytyy.
Kurkkaahan kuinka moni apteekkinne asiakkaista käy ostamassa vain reseptilääkettä? Jos vaikkapa jopa puolet, niin nyt on hyvä pysähtyä miettimään, kuinka saada nuo reseptipuolta pyörittävät kansalaiset tarttumaan tarjouksiinne, oivaltamaan ravintolisien tarpeellisuuden tai vaikka vain muistamaan sen kotoa loppuneen käsisaippuan ennen kuin astuu apteekkisi ovesta ulos.
Miten sitten saadaan asiakkaat ostamaan muutakin kuin lääkkeitä? No myymällä tietty! Pienessäkin apteekissa on vähintään kourallinen potentiaalisia myyjiä, joilta löytyy tuotetietoutta ja osaamista. Asiantuntijuus jää puoleen tiehen, jos tyydytään antamaan vain se, mitä asiakas pyytää. Proaktiivisuus saa asiantuntijuuden kukoistamaan ja asiakkaan ostamaan mitä hän todellisuudessa tarvitsee.
Ajatukset myyntityön vaikeudesta, väkisin tuputtamisesta ja mahdollisesta asiakkaan negatiivisesta suhtautumisesta on syytä heittää romukoppaan viimeistään nyt. Myyntityötä ja proaktiivista asiakastyötä kammoksutaan varmasti niin kauan kuin siihen ei anneta oikeita työkaluja eikä onnistumisia huomata.
Nyt on aika karistaa myyntityöhön liittyvät ummehtuneet stereotypiat apteekillesi räätälöidyllä innostavalla ja tulosta tuovalla myynti- ja asiakaspalveluvalmennuksella.
Olethan yhteydessä ja katsotaan yhdessä, mitä voimmekaan tehdä!
Potkua myynnin ja asiakaspalvelun johtamiseen saatte myös ketterällä huhtikuussa 2022 alkavalla proviisorin myynnin- ja asiakastyön johtamisvalmennuksella.