Ainoa pysyvä asia on muutos
Tuonhan tiesi jo antiikin filosofi Herakleitos. Lainsäädäntö muuttuu, kuluttajakäyttäytyminen muuttuu, julkiset terveyspalvelut muuttuvat, työntekijöiden arvot muuttuvat. Myös asiakastyötä kannattaa ja tulee kehittää pysyäkseen muutosten vauhdissa. Mennyttä voi jäädä haikailemaan ja muutoksia murehtimaan, mutta liike-elämässä (mitä apteekkitoimintakin on) tarvitaan vireessä pysymistä, rohkeutta kokeilla uutta, rutiinien ravistelua ja ponnisteluakin. Ilman rohkeita ideoita ei ole menestystä!
Myyntiä tarvitaan
Riittääkö apteekkityön tuottavuuteen enää pelkkä nopea reseptilääkkeiden toimittaminen? Ennen hyvä farmaseutti mitattiin nopeudessa, mutta reseptilääkkeiden katteiden rapistuessa ei tulosta tehdä enää vauhtia lisäämällä. Apteekeilla on Suomessa valtavan iso työllistävä vaikutus. Tätä kannattaa myös vaalia ja siihen tarvitaan myyntiä. Kuluttajilla on tarpeita, vaivoja ja oireita. Moneen löytyisi apuja ja tukea apteekin hyllyiltä. Ei myyntipuheita pitämällä, vaan kysymällä ja kuuntelemalla, rohkealla suosittelulla ja kohtaamiseen panostamalla. Keinovalikoimaa ja rohkeutta tyylikkääseen asiantuntijamyyntiin ja erilaisten asiakkaiden kohtaamiseen saa myyntivalmennuksistamme!
Myyntivalmennus parantaa asiakaskokemusta
Tarkkaa ja ripeää reseptipalvelua saa varmasti kaikista Suomen apteekeista ja edullista tavaraa on maailma täynnä. Asiakkaan sitouttaminen syntyy henkilökohtaisella ja kilpailijoista positiivisesti poikkeavalla proaktiivisella asiakastyöllä. Nykyaikaiset kuluttajat ovat varmasti usein hintatietoisia, mutta lähes aina tietoisia asiakasarvostaan. Myös apteekkiasiakkaalla on tarve tulla kohdatuksi, kuulluksi ja nähdyksi. Valmennuksissamme muistamme, että asiakkaiden asiat apteekissa usein ikäviä, mutta palvelun ei tule sitä olla. Varmistamme, että asiakas lähtee apteekista hymyillen!
Parempaa johtamista
Gallup Q12 -tutkimusten mukaan säännöllistä (ja oikeanlaista) palautetta saavat työntekijät ovat kolme kertaa todennäköisemmin vahvasti sitoutuneita työhönsä kuin satunnaista palautetta saavat kollegat. Valmennusverstaan valmennusten teho perustuu ICF-sertifioidun coachin palautteisiin valmennuspäivien aikana. Jatkumoa valmennuspäivien tehokkuudelle tuo johtamis- ja palautetaitojen sparraus apteekin esihenkilöiden kanssa. Myynnin ja palvelun johtaminen on osa proviisorin työtä!
Valmennus on kustannustehokasta
Henkilökuntaa ei tarvitse irrottaa apteekin asiakastyöstä erillisiin koulutuspäiviin. Treenaamme asiakastyön lomassa aitoja asiakaskohtaamisia hyödyntäen, jolloin tulosta syntyy jo valmennuspäivien aikana. Tätä kutsumme lähivalmentamiseksi. Jokainen valmennettava saa palautetta, vinkkejä ja ajatuksia positiivisessa hengessä ja henkilökohtaisesti!
Kuluttajien osto- ja asiointikäyttäytymiseen voi vaikuttaa
Apteekkiasiakas on totutettu hakemaan lääkkeensä nopeasti. Hammastahnat ja dödöt katsellaan sitten rauhassa ruokakaupasta. Kuluttajilla on apteekkiin tuovan primääritarpeen lisäksi paljon myös piileviä tarpeita. Mitä kaikkea hienoa henkilökunta voisikaan tehdä toisin, jotta asiakas muistaisi muutkin tarpeensa siinä samalla asioinnilla? Valmennuksessa fokus on vahvasti kuluttajan näkökulmassa. Käymme läpi asiakkaan koko palvelupolun pohtien, miten voisimme toimia vieläkin paremmin ja vaikkapa rennompaa asiointia tukien!
Työn merkityksellisyys
Kyllähän myyntivalmennus joskus jännittää, mutta melkeinpä aina valmennuspäivien tunnelma on iloinen, vapautunut ja onnistumisia täynnä! Työmotivaation tärkein polttoaine on merkityksen kokeminen. Annanko nopeasti mitä asiakas pyytää ja lääkäri käskee, vai näenkö asiakkaani tarpeet laajemmin, saanko hänet kertomaan tarpeistaan ja onnistunko tarjoamaan lisäapuja asiakkaan terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen? Työn imu ja oman osaamisen hyödyntäminen vahvistaa resilienssiä ja ehkäisee boreouttia!
Asiantuntija = Myyjä
Jos 15 henkilön apteekissa jokainen asiantuntija tsemppaisi enemmän puhdasta lisämyyntiä 20 € päivässä (eihän se ole edes sitä yhtä D-vitamiinipurkkia), niin työviikossa se on myyntiä 1 500 €. Kuukaudessa sitten 6 000 €. Vuodessa taas aika paljon lisää. Ne pienet purot! Lisämyynnin tekeminen apteekissa perustuu vahvasti apteekkitoiminnan eettisiin ohjeistuksiin, ei ylilyönteihin. Apteekeissa on valtavasti osaamista ja tietoa. Usein vain kovin hiljaista sellaista. Nyt tarvitsee vain nostaa ammattitaito parrasvaloihin ja olla entistä rohkeammin apteekkityön ammattilainen!
Asiantuntijan myyntitaitojen harjoittelu myös apteekissa on vahvasti tätä päivää ja varmasti olennainen osa myös tulevaisuuden apteekkityötä. Taito, jonka harjoittelu tuo tulosta! |