Maisa Durchman

”Vältä turhaa asiointia”

Jaa artikkeli

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Viestintä on taitolaji. Tai kuten viestintäalan ammattilaisena toimiva ystäväni totesi, ”jos viestintä onnistuu, on se yleensä vahinko”. Hyvääkin tarkoittaen homma saattaa lipsahtaa töksähdyksen puolelle, ellei ole malttia miettiä asiaa vastaanottajan näkökulmasta.

Pandemia-aikana olin menossa hammastahnaostoksille. Apteekin edessä oli katupuhuja, omilla jaloilla seisova mainostaulu, jossa luki ”Vältä turhaa asiointia”. Hammastahnan ostaminen apteekista jäi.

Tiedotteiden, markkinoinnin ja mainonnan on tarkoitus herättää tunteita. Tuossa hetkessä innostumisen, mielihyvän tai edes huolehtimisen sijaan minussa heräsi korkeintaan häivähdys syyllisyyden sekaista häpeää.

Kuluttajakaupan ja erityisesti apteekin on pandemia-aikana toimittava vastuullisesti ja ohjattava asiakkaita tilanteen vaatimaan toimintaan. Ylilyöntejä kannattaa kuitenkin välttää ja muistaa, että asiakkaatkin voivat olla peloissaan tai herkillä. Onko päänsärkylääkkeen hakeminen turhaa, jos ihan vaan vähän särkee? Auttaako markettirasva kuivuneisiin käsiin? Kannattaako maskit hakea viereisestä kaupasta?

Monet apteekit panostavat mainontaan ja markkinointiin. On hyviä tarjouksia, kuukauden etuja ja jäsenalennuksia. On kauniita puheita siitä, kuinka asiakas on tärkeä ja me olemme asiakkaita varten. Kun asiakas on sitten saatu ovelle, ei häntä kannata käännyttää pois.

Mitä jos viesti olisi?

”Tervetuloa asioille!
Käytämme kasvomaskeja ja huomioimme muutenkin toisemme – huomioithan sinäkin?”

”Pidetään huolta itsestämme ja toisistamme”

Ja niille asiakkaille jotka ovat jo sisällä, tarjoaisimme asiantuntemusta ja kokonaisvaltaista palvelua niin, että mahdollisimman moni asia tulee hoidettua kerralla.

Uskon, että apteekit tarvitsevat myös meitä hammastahnan ostajia flunssa- ja allergia-asiakkaita odotellessa. Myytävää lääkkeiden ohessa olisi, kuluttajilla tarpeita ihonhoitoon, ravitsemukseen tai vaikkapa suunhoitoon.

Maisa

Tilaa uutiskirjeemme

Seuraa... xxx yyy

Lue myös nämä!

Jäikö Fimean haamuasiakas kummittelemaan?

Fimean toteuttaman itsehoitolääkeneuvonnan toteutumista tarkistelevan haamushoppailun perusteella töitä ja tekemistä apteekkien asiakastyössä riittää. Vuosia sitten farmaseuttien rintanapissa luki rohkaisevasti ”kysy farmaseutilta?” Tunnustan, mielessäni naureskelin mainoskampanjalle.

Lähimyyntiä ei voita mikään

Etätyö, etäjohtaminen, etätiimi, etätapaaminen… Kun viimeisen 1,5 vuoden aikana on lukenut uutisia, tuntuu, että koko maailma on pyörinyt ja pyörii etänä. Viime kuukausina mukaan on

Valmennusverstas järjestää myynnin koulutuksia apteekkien henkilöstölle.

Maisa Durchman
0400 435 542

Pirkko Sorto
0400 744 623

Kirsi Kaunisvesi
040 833 4072

Scroll to Top