Maisa Durchman

Tyytyväinen asiakas asioi ja ostaa

Jaa artikkeli

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Asiakaskokemuksella on entistä suurempi merkitys asiakkaan sitoutumiseen ja sitouttamiseen – ja sitä kautta liiketoiminnan kannattavuuteen. Asiakaskokemusta ja kuluttajien mieltymyksiä mittaavia tutkimuksia julkaistaan Suomessakin kuukausittain. Mitäpä jos lähtisit viimeistään nyt tekemään bisnestä asiakas edellä?

Pandemia-aikana asiakaskokemuksen merkitys on vain korostunut entisestään. Tämä selviää analytiikkayhtiö SAS Instituten vuonna 2020 valmistuneessa tutkimuksessa:

  • 49 prosenttia vastaajista piti asiakaskokemusta tärkeämpänä kuin edullista hintaa ja tarjouksia.
  • 37 prosenttia vastaajista arvosti ostotilanteen helppoutta ja miellyttävyyttä.
  • 32 prosenttia vastaajista koki yritysten vastuullisen toiminnan tärkeäksi.
  • 27 prosenttia vastaajista arvosti nopeasti reagoivaa asiakastukea.

Mielenkiintoisia lukuja nopeaa reseptitoimituspalvelua korostavan apteekin näkökulmasta.

Olen kuullut useammankin kerran väitteen, että apteekin sijainti olisi ainut vaikuttava tekijä asiakkaan valitessa apteekkia, jossa asioi.

Näin voi ollakin haja-asutusalueilla ja pitkien etäisyyksien pohjoisessa, mutta paikoissa, joissa asiakkaalla on mahdollisuus valita, kannattaa kyllä loistaa upealla asiakaspalvelulla. Ja täytyy muistaa, että pandemia on luonut myös uudenlaista liikkumista ja työnteon mallia: töitä tehdään entistä enemmän muualla kuin työpaikoilla. Muun muassa mökkipaikkakuntien apteekeilla on mahdollisuuksia valloittaa uusien asiakkaiden sydämet.

Tiheämmin asutuilla seuduilla myös apteekkeja on taajemmin. Kuka haluaa asiakkaikseen ne työssäkäyvät, perheelliset, maksukykyiset asiakkaat, joilla on apteekki kodin, työpaikan, kuntosalin ja perjantain ruokamarkettimatkailun yhteydessä? Ja jotka suhtautuvat uteliaasti uutuuksiin ja ovat valmiita kokeilemaan myös muita apteekin tuotteita ja palveluita elämää helpottaakseen. Ja jotka myös odottavat hyvää palvelua ja mikäli eivät sitä saa, vaihtavat helposti apteekkia. Niin, kukapa ei.

Suomalaiset ovat keskimäärin hyvinkin tyytyväisiä apteekkien palveluun. Pedantti lääkeneuvonta, kysymyksiin vastaaminen, hyvä lääkkeiden saatavuus ja ripeä palvelu saavat kiitosta. Asiantuntijuuteen luotetaan.

Mutta kuinka erottautua hyvästä erinomaisena? Kuinka tehdä piirun verran paremmin, herättää hippusen enemmän positiivista tunnetta ja saada asiakkaat tulemaan hyvän palvelun perässä ­– vaikka vähän kauempaakin

Rohkaisen kaikkia Suomen apteekkeja taistoon parhaasta palvelukokemuksesta.

Tosissaan muttei totisena. Palkinto näkyy tuloksessa.

Maisa

ps. Kevään sparraukset ja valmennukset myydään nyt. Ota yhteyttä, annetaan apteekkisi asiakkaille hyviä palvelukokemuksia ja apteekillesi lisämyyntiä – jo ensimmäisestä päivästä alkaen.

 

Tilaa uutiskirjeemme

Seuraa... xxx yyy

Lue myös nämä!

Jäikö Fimean haamuasiakas kummittelemaan?

Fimean toteuttaman itsehoitolääkeneuvonnan toteutumista tarkistelevan haamushoppailun perusteella töitä ja tekemistä apteekkien asiakastyössä riittää. Vuosia sitten farmaseuttien rintanapissa luki rohkaisevasti ”kysy farmaseutilta?” Tunnustan, mielessäni naureskelin mainoskampanjalle.

Lähimyyntiä ei voita mikään

Etätyö, etäjohtaminen, etätiimi, etätapaaminen… Kun viimeisen 1,5 vuoden aikana on lukenut uutisia, tuntuu, että koko maailma on pyörinyt ja pyörii etänä. Viime kuukausina mukaan on

Valmennusverstas järjestää myynnin koulutuksia apteekkien henkilöstölle.

Maisa Durchman
0400 435 542

Pirkko Sorto
0400 744 623

Kirsi Kaunisvesi
040 833 4072

Scroll to Top