Muutama vinkki piristämään syksyn asiakastyötä ja myyntiä! 🌻

Muutama vinkki syksyyn ja tavoitteelliseen asiakastyöhön

 

Asiakaspalvelussa ja myyntitaidoissa ei varmasti koskaan valmiiksi tulla, koska maailma muuttuu ympärillä ja tekemistä on jatkuvasti mukautettava kohtaaman myös kuluttajakäytöksen muutokset. Huippu-urheilijatkin pysyvät huipulla, koska harjoittelu on jatkuvaa ja sinnikästä, eikä muutamista töyssyistä lannistuta. Pysykäähän virkeinä ja rohkeina myös asiakastyön kehittämisessä. Alla muutama virkistysvinkki syksyn asiakaskohtaamisiin!

  1. Ilahtukaa sisään tulevista asiakkaista! Hymyilevät kasvot herättävät luottamusta, yhteys syntyy paremmin ja saa omatkin kortisolit laskemaan ja dopamiinit pirskahtamaan!
    🌻
    2. Flunssan oireisiin troppeja hakeville kannattaa esitellä kuukauden tarjouksia. Veikkaanpa, että myös teidän tarjouksista löytyy nyt sinkkejä, vitskuja, maitohappobakteereita ja kosteuttavia nenäsumutteita? Korostakaa ennaltaehkäisyn merkitystä flunssakaudessa rämpiville.
    🌻
    3. Samaa kampanjoista jutustelua kannattaa harjoittaa reseptipalvelussa. Asiakkaan siinä (passiivisesti) odotellessa, ota keskusteluun D-vitamiinit. Ja kysy ihan jokaiselta asiakkaalta. Tehkääs tästä vaikka yhteinen tavoite syyskuulle ja varmistukaa, että asiakkaillanne on aina käytössä apteekista ostettu laadukas D-vitamiinivalmiste.
    🌻
    4. Täit, nuo pienet päiväkotien ja koulujen salamatkustajat ovat täällä taas! Täituhon ostajille kannattaa tarjota ennaltaehkäisevää shampoota, suihketta ja sen semmoista. Kerran kun täihäädön kotonaan tekee, on sitä valmis vähintään vaikka mihin, välttääkseen saman sirkuksen uudelleen. Laiskuus saa asiakkaan ostamaan ja helppous tuo myyntiä!
    🌻
    5. Lisää askelia syksyyn! Jos reseptipalvelussa ei ole asiakasta, ottakaa tavaksi siirtyä reippaasti itsehoitoon. Vastuu itsehoitolääkkeiden myynnistä ja turvallisesta käytöstä tulisi nyt osoittaa entistäkin vahvemmin. Reseptiasiakas kyllä tovin odottaa vuoroaan, mutta hyllystä napattu ibuprofeenipaketti on kassalla usein hämmästyttävän nopeasti. Tilanteisiin ehtii, kun on valmiiksi paikalla.
    🌻
    6. Jos nyt huokaus, että ei ehdi, niin ohjelmoihan ajatteluasi uudelleen. ”Tuli kuin apteekin hyllyltä” -aika ehkä mennyttä ja uusi normaali, että reseptilääkkeitäkin tulee tovi odottaa. Se on iloinen asia, kun on asiakkaita jonoksi asti ja odottava asiakas on mahdollisuus myös myynnillisesti! Ei edelleenkään rymistellä itsehoitovuorosta purkamaan jonoja, vaan nyt niitä hyviä keskustelun avauksia kokeiluun: Mitäs laitetaan odotellessa? Tästä kannattaa katsoa vielä elokuun tarjoukset? Tuosta löytyy muuten uudet syyskuun tarjoukset, kannattaa odotellessa katsella! Asiakaspalvelu on roolityötä ja roolitukseen kuuluu myös hyvien repliikoiden harjoittelu.
    🌻
    7. Lisätkää maksutilanteisiin nonparelleja! Hajuton ja mauton ”kolme viiskymmentä, otatko kuitin?” on samaa huttua mitä saa nyt mistä vain. Vaikkapa se pieni lisäkysymys Mitäs sitten muuta apteekista? tuo tilanteeseen lisää maustetta. Tilastoa ja dataa löytyy puhumaan sen puolesta, että kuluttajat tekevät heräteostoja maksutilanteissa (jos vain ostettavaa ehtivät huomata). Eikä unohdeta hymyä ja katsekontaktia. Jos asiakkaanne lähtee apteekista hymyillen, on jotain hienoa tapahtunut. Tunne ohjaa toimintaa, sanoi psykologi ja positiivinen tunne saa asiakkaan palaamaan.

    🌻🌻🌻

    Keskittykäähän nyt syksyllä apteekissa niihin asioihin, joihin vaikuttaa voi. Eli asiakaskokemukseen ja aktiiviseen myyntityöhön. Kaiken tuon voi lisäksi tehdä (ja ehkä tuleekin tehdä) pilke silmäkulmassa ja hymyssä suin!
    🌻

Lisää vinkkejä ja myyntityön ilosanomaa tarjolla, kun vain kysäiset!

Jaa artikkeli

Lue myös nämä!

Scroll to Top