Uskalla haastaa luutuneet käsitykset

Kun myyntiä ja palveluja kehitetään, on tärkeää uskaltaa ajatella isosti, vaihtaa näkökulmaa ja katsoa reilusti laatikon ulkopuolelle. Suurin kehityksen este on ajattelutapa, jossa tehdään jotain siksi, kun niin on tehty aina ennenkin.

Kehittäminen ei koskaan saa olla tiukkapipoista ja ennalta määrättyä, vaan siinä pitää jossain määrin näkyä luomisen ja uudistumisen henki. Maailma muuttuu, me muutumme sen mukana. Viestimme myös asiakkaille, että asiantuntemustamme ja tilojamme päivitetään, seuraamme aikaamme ja uutisia.

Astu asiakkaan saappaisiin

Ympäristön, esimerkiksi apteekin sisustuksen, muuttaminen tuo uutta puhtia tekemiseen. Mitäpä jos kävelisimme omaan apteekkiimme asiakkaan roolissa. Onko tuotteet sijoitettu niin, että löydän ne helposti? Kunnioitetaan apteekissamme reseptiasiakkaan yksityisyyden suojaa vai kaikuuko puhe kaikkien korviin? Onko mittauspisteen istuin miellyttävä? Henkivätkö lamput lämpöä? Pystymmekö tuottamaan asiakkaalle hyviä ostokokemuksia?

Samaa voi miettiä asiakaspalvelusta. Mitä minä asiakkaana kaipaisin, jos kärsisin kuivasti ihosta, ruoansulatusvaivoista tai migreenistä? Tulisinko palvelluksi ystävällisesti ja luonnollisesti tarpeideni mukaan, saisinko ohjeita terveyteni hoitoon ja hyvinvointini ylläpitoon, huomaisinko kuukaudet edut ja tarjoukset, tarttuisinko niihin?

Rohkeasti 2020-luvulla

Ei ole sattumaa, että lääkkeitä myydään vain apteekeissa. Niiden ulkonäköönkin kannattaa panostaa. Nykyisin odotamme apteekeilta puhtautta, raikkautta, terveyttä ja asiantuntemusta liikaa kliinisyyttä välttäen. Henkiikö oma apteekkisi nykyistä vai mennyttä maailmaa?

On myös aika olla ylpeä omasta asiantuntijuudesta ja auttaa sillä asiakasta – ja edistää siinä samalla koko kansan terveyttä. Ottaa asiat rohkeasti puheeksi silloinkin, kun asiakas ei osaa itse kysyä.

On aika kerrata ja oppia uutta. Vahvistaa luontevuutta asiakaspalvelutyössä. Hankkia kilpailuetua ja lisämyyntiä. Ja kohottaa henkilökunnan motivaatiota. Koulutukset silloin tällöin luovat yhteishenkeä ja pitävät henkilökunnan hyvässä asiakaspalveluterässä.

Ota yhteyttä, kun olet valmis muutokseen.

Maisa

Jaa artikkeli

Lue myös nämä!

Lisämyynnin eetosta ja apteekkityön paatosta

Kun keskustelen apteekeissa myynnistä tai lisämyynnistä, kuulen usein pitkät syyt ja selitykset siihen, miksei lisämyyntiä voi, pysty eikä saa apteekissa tehdä. Ymmärrettävää on se, että

Scroll to Top